Donant la volta a l’Oustau dau Lesert, l’actual
biblioteca municipal, al seu darrera mateix trobem la darrera residència mallanesa
de Mistral. El 1875 va fer construir aquest casal on s’instal·là l’any següent
quan es casà amb Marie Rivière. Avui la casa és la seu del Museu Frederic
Mistral.
A la primavera, deixar passar el temps passejant pel
petit i acollidor jardí de la casa, deturant-te a l’ombra d’una alzina jove,
d’una olivera boscana o del gran pi que s’alça vigilant, mentre llegim algun
fragment de Nerto o Calendau, fins i tot deixant-te anar i cantussejar
Magalí, pot ser d’allò més estimulant
entre les flaires aromàtiques de les herbes provençals que amaren el jardínet i
el remoreig frescal de la font. Una escultura del poeta amb aquella actitud
distesa i observant que hem vist en algunes fotografies de l’època presideix el
jardí atenta a la casa, un típic casal vuitcentista.
Entretenir-se de cambra en cambra resseguint la munió d’objectes
i d’imatges disposades sobre mobles i parets, permet recuperar passatges de la
vida del poeta. Deturat en la seva biblioteca revisant les lleixes,
descobreixes els volums dels Jocs Florals
de Barcelona, les obres de Víctor Balaguer, de Verdaguer i de molts altres
escriptors catalans, testimonis de la relació de Mistral i el Felibritge amb la
Renaixença catalana.
A dalt: William Frederick Cody. A sota: Frederic Mistral |
Però vés per on, no van ser pas els llibres allò que més
em va captivar i que em posà en relació Mistral amb Catalunya. Fou un arc i
unes fletxes que hi havia decorant la paret del petit menjador. Ho havia
regalat el cap dels indis sioux que formaven en la troupe del circ de Buffalo Bill
que en la gira de 1905 visità Marselha, Montpelhièr, Arle i Ais de Provença
entre altres ciutats provençals.
William Frederick Cody, Buffalo Bill, va voler conèixer
el recent Premi Nobel que era reverenciat arreu i el visità. A jutjar de les fotografies antigues, la semblança dels dos personatges era sensacional: barret
d’ala ampla tradicional, llaç al coll i una cabellera generosa i platejada amb bigoti i masclet. La seva semblança anava més enllà de l’aparença
física i de ser coincidents en el nom, eren dues personalitats esdevingudes
símbol de la pervivència d’unes cultures en retrocés, la de l’oest americà amb un
viure en llibertat, amb la cultura i la tradició dels pobles indígenes i amb els
vaquers, i l’occitana amb els bous de la Camarga amb els correbous, les
abrivado i les bandido.
Emprant mitjans diferents tots dos s’havien proposat
evitar la desaparició d’una cultura en retrocés. William Frederick havia
convertit la desfeta del oest nord-americà autòcton en un gran espectacle
itinerant i Frederic Mistral havia retornat la dignitat a la llengua i la
cultura provençal.
Campament indi a lEixample de Barcelona. Foto: A. Carbonell i Fita (Arxiu fotogràfic del CEC) |
Uns anys abans, a darreries de 1889, havia arribat al
port de Barcelona el circ de Buffalo Bill. El circ, en la seva primera gira
europea, visitava Barcelona per presentar l’espectacle Buffalo Bill’s Far West. El circ, segons la premsa de l’època, amb dos-cents indis, dos-cents
vaquers i dos-cents animals entre cavalls i búfals, va fer les representacions
en un hipòdrom construït per a l’ocasió entre els carrers Aribau i Rosselló.
Durant
la seva estada barcelonina, els pell-roges instal·laren el seu campament a l’Eixample.
El contrast exòtic degué ser un veritable espectacle, com la trobada d’aquells
dos homes tant semblants.
Entrades anteriors:
Entrades anteriors:
- Anada a la Provença/3. Malhana (i IV)
- Anada a la Provença/3. Malhana (II)
- Anada a la Provença/3. Malhana (I)
- Anada a la Provença/2. Els Baus de Provença (i III)
- Anada a la Provença/2. Els Baus de Provença (II)
- Anada a la Provença/2. Els Bauç de Provença (I)
- Anada a la Provença/1. Fontsegunho (i IV)
- Anada a la Provença/1. Fontsegunho (III)
- Anada a la Provença/1. Fontsegunho (II)
- Anada a la Provença/1. Fontsegunho
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada