![]() |
Ermita de Tremaïe |
III
Tot passejant pels carrers estrets del poble farcits de
petites botiguetes de pretesa artesania, vam anar a parar a la Plaça de Sant
Vicenç amb l’església romànica que li dóna nom. En la plaça s’obria un
panoràmic mirador al Bauç i en un extrem s’hi aixecava una petita ermita del
segle XVII amb cert encant: la Capella dels penitents blancs. Res excepcional
en l’arquitectura interior decorada per Yves Brayer amb pintures murals. De fet,
l’ermita fou reconstruïda als anys trenta del segle passat pels Mantenidors de
la Confraria de Penitents del Llenguadoc i Brayer en va fer la decoració amb
escenes provençals el 1974. En una làpida que hi havia al terra commemorant la
restauració del 1937 llegíem en provençal
“Souto la prouteicioun de
Santo Estello
Vierge e martiro
Penitent Blanc di Baus
Dourmès en pas!
Li vivent pregaran per vostis amo
Tant que saran mantengudo
De la Raço Latino,
Lis aujoli tradicioun
1650-1937
La Mantenenco
Di Penitent de Lengo d’Oc
Un testimoni per constatar l’existència encara viva del
felibritge com a referent popular al primer terç del segle XX. En un dels murs
una altra placa recorda l’estada recent dels felibres en la seva trobada anual.
Aquest 2013 la celebració es va fer a Sant Romieg i al Bauç. Des del 1854, cada
any es reuneixen en un lloc diferent. La Santo Estello és la trobada que
commemora cada 21 de maig la fundació del felibritge.
Prenent un camí que baixa des de l’església de Sant
Vicenç, la parroquial, sortim per la porta de les Eyguières i ens allunyem del
poble cap al sud. El corriol passa per sota el rocam dels Bauç per trobar l’ermita
de Tremaïe. La petita capella va ser construïda el 1845 en l’indret on hi ha un
baix relleu d’època galo-romana amb tres personatges al capdamunt de la roca on
es recolza l’edifici. Aquesta representació s’ha vinculat a les tres Maries –
d’aquí el nom Tremaïe en provençal – Maria de Cleofàs, Maria Magdalena i Maria
Salomé que la tradició diu que arribaren en barca al poble de Les Santa Maries
de la Mar per a cristianitzar la Provença al segle I. Una tradició que ocupa
tot l’onzè cant de Mireia. L’indret
rocós va esdevenir lloc de pelegrinatge i culte a les Santes Maries des del
segle XVII.
Sense pràcticament adonar-nos-en, el capvespre ens havia
arreplegat. Cansats del tragí del dia i, ben segur saturats de l’esclafament
solar d’agost, vam optar per unanimitat deixar la visita a Sant Romieg per a
una altra ocasió. Delitàvem per refrescar-nos i refer-nos amb un bon sopar al Pétrarque & Laure o a Lou
Fanaü, totes dues cases de menjar a la Plaça de la Columna, al cor de la Fònt
de Vauclusa, i de costat.
Entrades anteriors:
- Anada
a la Provença/3. Malhana (i IV)
- Anada
a la Provença/3. Malhana (III)
- Anada
a la Provença/3. Malhana (II)
- Anada a la Provença/3. Malhana (I)
- Anada
a la Provença/2. Els Baus de Provença (II)
- Anada
a la Provença/2. Els Bauç de Provença (I)
- Anada
a la Provença/1. Fontsegunho (i IV)
- Anada
a la Provença/1. Fontsegunho (III)
- Anada
a la Provença/1. Fontsegunho (II)
- Anada
a la Provença/1. Fontsegunho
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada