Cimant el penya-segat del Bauç – justament en occità bauç vol dir penya-segat – s’aixeca
discretament a la visió llunyana el castell de Lei Bauç. Al seu peu anà
creixent mesuradament el poble. Encant? Força, malgrat una lleugera sensació de
parc temàtic compartida en tants altres casos del patrimoni monumental i
natural. Moltes cases del poble són construïdes gratant la roca que, com a dalt
el castell, també proveïa de material constructiu, com una extraordinària
pedrera. Aquesta roca calcària és especial. Tant especial que el 1821, quan el geòleg Pierre
Berthier va descobrir-hi un tipus d’alumini, va ser descrita com terre d'alumine des Baux. La baucita
acabaria essent batejada però, amb la grafia afrancesada bauxite que ha passat a d’altres llengües.
Dalt el castell, els racons impressionants com el columbari
excavat a la roca, els llenços de muralla penjats a l’abisme, la zona noble
residencial amb clars i evidents testimonis de l’esplendor gòtic d’altre temps
o els mateixos habitacles de la plaça d’armes, les clavegueres o el sistema de
recollida i emmagatzematge d’aigua, ens permeten imaginar la proporció de la
muntanya domesticada. Muntanya que fou buidada per a fer-la habitable i poder assolir l’esplendor
i el refinament cultural de la seva cort després de l’acabament de les guerres
bausenques amb el sotmetiment de la senyoria del Bauç al Casal de Barcelona.
Cap a migdia la plana i la Camarga, cap al nord els
petits Alps, el massís de les Alpilles, i en l’epicentre: el Bauç. Paisatge de
penya-segats abruptes, balmes escarpades i foscos avencs, roques de capricioses
formes d’obscur imaginar que en qualsevol racó podien obrir el pas a l’ultra
món. Les forces tel·lúriques semblaven amarar-te d’ombrívola suggestió enmig d’aquell
escenari pintoresc de l’acció de Tavèn, la bruixa de Bauç que tornà la vida a
Vicent, el paneraire, per l’amor de Mireia. El Trau di Fado, és una de les grutes bausenques més espectaculars i que, sovint, s’ha identificat amb la
porta a l’infern en la qual s’inspirà Dante en la Divina Commedia. Un paisatge escollit també pel cineasta i poeta Jean
Cocteau com a escenari de la seva pel·lícula LeTestament d'Orphée.
Entrades anteriors
Entrades anteriors
- Anada
a la Provença/3. Malhana (i IV)
- Anada
a la Provença/3. Malhana (III)
- Anada
a la Provença/3. Malhana (II)
- Anada
a la Provença/3. Malhana (I)
- Anada a la Provença/2. Els Baus de Provença (i III)
- Anada
a la Provença/2. Els Bauç de Provença (I)
- Anada
a la Provença/1. Fontsegunho (i IV)
- Anada
a la Provença/1. Fontsegunho (III)
- Anada
a la Provença/1. Fontsegunho (II)
- Anada
a la Provença/1. Fontsegunho
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada