![]() |
Fotografia A. Bofill |
La
primera obra de teatre profà en català que tenim constància que es representà a
Mataró fou L’esquella de la torratxa
de Frederic Soler i amb música del mestre Joan Sariols, que es representà
l’abril de 1864, amb prou feines dos mesos després d’haver-se estrenat al
Teatre Odeón de Barcelona. Era la primera obra de Serafí Pitarra que es
representava en un escenari professional de Barcelona i una de les primeres, i
de major èxit, sarsueles catalanes –els Setze
jutges (1858) de Manuel Angelón a part. Soler va crear les bases que ens
han portat al teatre en llengua catalana que tenim avui i que durant molt temps
havia desaparegut dels escenaris del país.
En
endavant la progressió del teatre català arreu serà espectacular. Els millors
autors del moment en català veuran representades alguna de les seves obres a
Mataró: el gener de 1866 ho serà per primer cop Eduard Vidal i Valenciano amb Tal hi va que no s’ho creu, i Francesc
Camprodon poc després amb La teta
gallinaire. L’any següent Vidal i Valenciano repetirà amb el drama Tal faràs tal trobaràs, el mateix any
que en el Teatre Principal es representa el drama de Frederic Soler Les joies de la Roser i el de Josep M.
Arnau Un embolic de cordes. En canvi,
curiosament, els escenaris mataronins no presentaran una obra d’Àngel Guimerà
fins al 1884 quan la companyia de Teodor Bonaplata representa en l’Euterpe Judith de Welp. I enmig d’aquests
repertoris, L’esquella esdevindrà un
clàssic ineludible durant tota la segona meitat del segle.
A la
dècada dels seixanta del segle XIX, Frederic Soler i el grup de la Gata (amb
Conrad Roure o l'arenyenc Josep M. Arnau, per exemple) van esdevenir, malgrat
no pretendre-ho, una mena de revulsiu del teatre català. Soler fou el màxim
representant d'aquest moviment trencador escrivint paròdies dels drames
històrics romàntics castellans que estaven tant de moda en aquells moments. L’esquella n’és la de La campana de la Almudaina (Teatre
Principal de Palma, 1859), del mallorquí Juan Palou i Coll que s’havia estrenat
amb gran èxit a Barcelona el 1863.
És
d’agrair que la companyia Òpera Còmica de Barcelona hagi posat en escena
recentment al teatre Tantarantana una versió lliure i actualitzada de L’esquella de la Torrassa. La recerca i l’adaptació
musical i textual han anat a càrrec de Viviana Salisi i d’Artur Arranz, que han
sabut mantenir-ne la gràcia i l’eix central dels conflictes de l’obra que
retrata satíricament l’alcalde cacic d’un poble que vol retrobar la filla
perduda. L’obra, correctament executada pels actors i cantants, es presenta amb
honestedat i senzillesa, amb un espai escènic simple i amb un mobiliari i un vestuari
costumista lluït i cuidat que contribueixen a l’obtenció d’un bon espectacle.
En uns moments tan poc propicis a aquest tipus de teatre, cal reconèixer-los la gosadia de posar-nos a l’abast una mostra del nostre teatre clàssic que, malgrat tot, aguanta el pas del temps.
En uns moments tan poc propicis a aquest tipus de teatre, cal reconèixer-los la gosadia de posar-nos a l’abast una mostra del nostre teatre clàssic que, malgrat tot, aguanta el pas del temps.
Bibliografia:
- "Aproximació a la història del teatre català a Mataró", Sessió d'Estudis Mataronins Núm.: 21, Museu Arxiu de Santa Maria. Mataró, 2004.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada