![]() |
El tàndem creatiu Enric Fité i Josep Punsola |
El dissabte 22 de
març, just un any després de l’inici de la celebració de l’any Punsola a
Mataró, s’ha celebrat a Ca l’Arenas Centre d’Art del Museu de Mataró, una
matinal d’estudi de la figura i l’obra del poeta Josep Punsola i Vallespí i el
seu temps. L’escenari de la matinal ha estat d’allò més ben trobat, com diu el
tòpic un marc incomparable, donat que d’una banda en aquest mateix espai Punsola
havia participat en les emblemàtiques tertúlies culturals dels anys quaranta
que organitzava la família Arenas. I de l’altra perquè justament s’hi pot veure
una exposició emmarcada en aquests anys del primer franquisme: Art
a Mataró, 1942-1958: els anys de la represa.
Aquest ha estat un
matí brillant amb quatre excel·lents ponències. La primera, a càrrec de M.
Encarnació Soler i Alomà, amb el títol Josep
Punsola: cel·luloide amb essència de poesia, ens ha anat captivant a partir
dels fotogrames de les pel·lícules d’Enric Fité, amb guió de Punsola, i dels versos
del poeta. La combinació de les dues arts ha mostrat a la perfecció l’acurat
treball d’aquell tàndem creatiu Fité-Punsola que amb una imatge acuradament
triada plasmava la poesia punsoliana amb els temes universals del bé i el mal,
l’amor i la tendresa, l’amistat, el desencís o l’esperança.
Tot seguit, la
ponència Els cenacles mataronins de la
postguerra, interpretada a sis mans per Francesc Masriera, Josep Puig i
Manuel Cusachs ha tractat de la participació de Punsola en els diversos
cenacles culturals dels anys quaranta (El Gremi de les Belles Arts, les
tertúlies del dijous, el Canelobre, el C.O.R. Cavallers de l'Orde del
Retrobament, també la U.E.C....) fins l'obertura del "Racó", on el
poeta només pogué participar una vegada i que es va anomenar "Racó d'en
Punsola" com a homenatge després de la seva mort.
Després d’una pausa
s’ha prosseguit amb la intervenció del llibreter i ànima de l’associació Llibre
Viu, Francesc Rogés que ha anunciat la propera publicació de dos nous opuscles
amb textos sobre Punsola. També ha exposat que a resultes de la publicació de l’anterior,
amb la traducció a l’àrab d’un recull del seus poemes, el Cercle Català de
Marsella ha previst publicar-ne alguns.
La matinal s’ha
reprès amb una ponència a càrrec de Jordi Malé que ha parlat d’ Una obra inèdita de Josep Punsola: Pèndol
(de l’ònix de les hores). A partir de l’estudi dels mecanoscrits conservats
al Museu Arxiu de Santa Maria de l’obra Pèndol,
desconeguda fins fa uns mesos quan se’n va tenir notícia escadussera, Malé ha
constatat l’existència de tres poemaris organitzats pel propi poeta amb la
intenció de publicar-los i que cronològicament serien Calidoscopi, Pèndol i Els vinyars innúmers. Els dos primers
foren desestimats i d’ells se n’extragueren algunes de les composicions que
finalment constituïren Els vinyars
que, finalment seria donat per definitiu. La reticència del poeta a la
publicació, expressada clarament en el darrer poema de Calidoscopi sembla que hauria pogut ser vençuda en obtenir l’opinió
autoritzada de Josep M. De Sagarra ja que en el mecanoscrit hi ha un autògraf
seu a manera de vist-i-plau. Així doncs, a patir de les vingudes de Sagarra a
les tertúlies mataronines, la relació amb Punsola propiciaria el reconeixement
de la qualitat de l’obra del mataroní i el seu autoconvenciment. Malgrat tot, l’autoexigència
de Punsola no donaria per definitiu el primer poemari fins a enllestir-lo en Els vinyars. Malé ha prosseguit després
amb la glossa del contingut de Pèndol
ressaltant-ne la qualitat.
Finalment, la
ponència a quatre mans Espriu i Punsola:
bressolats per les mateixes ones interpretada per Maria Mercè Bruguera i
Roser Trilla ha tancat la sessió. En el seu estudi han posat en relació l’obra
de Punsola amb la de Salvador Espriu. Cal dir, com han remarcat les dues
ponents, que hauria estat injust prendre tota l’obra d’Espriu per a la
comparació tenint en compte les diferents trajectòries vitals. Per això s’han
centrat en l’obra produïda fins a la mort de Punsola. Donades les
característiques de la sessió, no s’ha pogut aprofundir massa en els detalls de
l’estudi però si el suficient per a observar-ne alguns trets característics
comuns però diferenciats com per exemple espai vital i creatiu urbà en Punsola
i de poble en Espriu cosa que obliga al mataroní a allunyar-se’n per a poder
observar-lo en les seves composicions. El treball analitza acuradament els
aspectes formals, la mètrica, l’estrofisme... però també els referents i l’imaginari
per a fer-ne una definició de trets.
Finalment, només
dir que com aquesta darrera ponència, totes les presentades han posat en
evidència la necessitat de poder comptar amb el contingut íntegre de les
mateixes. El tastet ha estat d’allò més engrescador.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada